onsdag den 6. oktober 2010

Judo

.. Ludo? Futu? Vudu? Nej.. Det er Judo ! ..
.. Og hvad er det så lige??..

.. Nu kan det være du sidder der ude og tænker, " jeg har fulgt denne log i længere tid, (hvilket gør mig glad så fortsæt med at kigge med ! :D), men hvad er judo endelig for en fætter???"

Og det vil jeg så gennemgå nu.

Judo er en japansk kampsport, udviklet af Jigoro Kano i 1882 fra kampkunsten ju-jutsu, og består hovedsageligt af en række kasteteknikker og holdegreb. Judo oversættes bedst med den milde vej

Regler

En kamp varer i op til fem min (senior kampe). for mændene og ligeledes fire min. for kvinderne. Har en af udøverne inden tiden er gået scoret ti point - en Ippon - vinder udøveren.
Ippon kan kan tildeles for et perfekt udført kast, hvor modstanderen lander på ryggen og kastet er udført med kraft, hurtighed og præcision. Derved kan kampene afgøres på få sekunder. Ved to waza ari (syv point) bliver der dømt Waza ari awasate ippon: sejr ved to Waza ari, som udgør det sammen som en ippon (ti point), ja, japanerne kan ikke regne, 7+7=10?? :hihi:
En Ippon kan også opnås hvis man holder sin modstander fikseret på ryggen i 25 sek.(Holdgreb) eller hvis modstanderen slår to gange i måtten med enten hænder eller fødder, som tegn på at han eller hun vil fri af et strangulerende greb eller en armlås.

Der gives fem (Yoko) eller syv (Waza ari) point for kast eller greb der ikke er udført perfekt.
Udøverne kan også få trukket point fra ved fejl (Shido). Det er tilladt at kæmpe til ydere området af kampområdet, blot du starter kastet indenfor kampzonen. Skader man sin modstander med vilje diskvalificeres man. Derudover må man heller ikke være overdrevent defensiv. ( dette kan dog diskuteres, da jeg personlig er stor fan af at være TOTALT defensiv når jeg er foran )

Ord!:

Hajime: Begynd kampen
Sono mama: bliv liggende
Osaekomi: holdegreb indsat
Hantai: sidedommernes afgørelse forlanges ( dette sker efter Goldenscore hvis to udøvere står lige i point )
Hikiwake: uafgjort
Yoko: 5 point
Waza ari: 7 point
[b]Ippon: 10 point
Waza ari awasate ippon[/b]: sejr ved to Waza ari
Sore made: Kamptiden er udløbet
Mate: Stop - afbryd kampen
Shido: Straf - minus 3 point
Hansoku make: diskvalifikation

Egen erfaring:

Personligt er jeg vild med judo da jeg synes det er den eneste "rigtige" kampsport. Mange andre kampsport er med distance til hinanden, fx. karate, kickboxing osv hvor man står på afstand fra hinanden og slår og sparker, uden nogen større kontakt.
Judo er 110% kontakt, uden kontakt kan du ikke vinde. Dette gør judo'en så intens, hård og utrolig nice!.
Nogen tror at judo bare er en "smadre hinanden sport", og det er det også til en vis grad. Men den er også taktisk. Fx. Hvis man er foran på Waza ari (7 point) så er det jo utrolig dumt at vende ryggen til sin modstander og prøve at kaste ham, for så er chancen for at blive modkastet ret stor. Derfor kan man, som undertegnede, vælge at være "defensiv", og kæmpe greb, lave "skin-angreb" og andre teknikker der ikke sætte en selv i fare.
Her den anden dag spurgte min mor mig ; Hvorfor er det du gider træne så meget? I sveder jo som sindsyge og du er fuldstændig smadret efter du har været til træning? Er det virkelig det værd??
Mit svar lød : "Ja.. Det er det fedeste. Følelsen af at havde presset kroppen til det yderste, være gul og blå efter en kamp, gennemvåd af sved og pulsen køre på max er det feeedeste!
Grund til jeg træner judo, er for at være den bedste.. Ingen husker nummer 2. og jeg vil huskes.. Derfor træner jeg hver dag, planlægger min kost ned til mindste detalje for at opnå bedst muligt gain, planlægger jeg min søvn, siger nej til alkohol og giver 110% for at opnå min mål.
Jeg vil til udlandet og repræsentere Danmark, jeg vil bære den rød/hvide dragt med stolthed. Ja mor, jeg er sgu lidt af en nørd. Men jeg elsker det, og jeg vil aldrig, aldrig opgive judoen.
Judo er ikke bare en sport for mig, det er en livsstil "

Ingen kommentarer:

Send en kommentar